DZIECKO 5 - LETNIE

 POLECAMY STRONĘ

https://men.gov.pl/pl/zycie-szkoly/szesciolatek-w-szkole

..................................................

CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU PIĘCIOLATKA

Motoryka duża

  • Rzuca i chwyta piłkę, schodzi ze schodów stawiając nogi naprzemiennie, podskakuje na jednej nodze, potrafi sam huśtać się na huśtawce, przeskakuje z nogi na nogę, chodzi po równoważni, wykonuje pięć podskoków jeden po drugim, wspina się na drabinę, skacze przez skakankę, skacze naprzemiennie, biega na palcach, jeździ na łyżwach, jeździ na rowerze, uderza piłkę kijem, pałką, kozłuje dużą piłkę.

 

Motoryka mała

  • Nawleka korale, używa nożyczek, rysuje proste obrazki, skręca śrubę nakrętką, buduje z klocków, składa papier (co najmniej podwójnie), rozpoznaje przedmioty po dotyku, lepi zwierzęta z plasteliny, sznuruje buty, odrysowuje kształty, zapina guziki i zamek błyskawiczny.

 

Koordynacja wzrokowo-ruchowa

  • Wycina dokładnie obrazki, układa układanki wieloelementowe, rysuje postać człowieka, zaznacza wszystkie elementy postaci, dorysowuje brakujące elementy do obrazka, koloruje nie wykraczając poza linię wzoru, drukuje małe i duże litery, drukuje liczby, łapie odbitą piłkę, odrysowuje romb.

 

Czynności poznawcze

  • Odróżnia: kształt, kolor, strukturę, smak, wie, do czego służą przedmioty, rozumie stopniowanie przymiotników (najbliższy, największy), rozróżnia płeć i pełnione role

w rodzinie, rozumie i używa czasu przeszłego i przyszłego oraz teraźniejszego, zna swój wiek i adres zamieszkania, łączy nazwę z określonym kolorem, rozumie analogię: kapelusz jest na głowę, a but na nogę, dostrzega błędy w rysunku, rozumie pojęcie zbioru, zauważa zmiany w zbiorach, odróżnia płeć, dostrzega punkt widzenia innych, jest świadomy sekwencji czasu (czas na… obiad, spanie, kąpiel, itd.), dostrzega przyczynę i skutek, zna zawód rodziców, rozumie regułę fair play, liczy słownie do 20 liczebnikami głównym i porządkowymi, dodaje i odejmuje w zakresie 5, używa w liczeniu liczmanów (patyczki, guziki, liczydło), potrafi rozwiązywać proste zagadki, myśli logicznie, przewiduje, co będzie dalej, wzrokowo odczytuje kilka wyrazów (np. mama, tata, dom ), odróżnia lewą i prawą stronę ciała.

 

Mowa bierna

  • Słucha długich opowiadań, wykonuje trzystopniowe polecenia z użyciem zaimków, wykonuje dwuczęściowe rzeczownikowo-przymiotnikowe polecenia (podaj mi czerwone kółko i biały klocek), rozumie stwierdzenie, „jeżeli”, rozumie stronę bierną (ryba została złowiona na wędkę).

 

Mowa czynna

  • Zna i używa około 900 słów, zadaje wiele pytań, odwraca porządek zdarzeń, prowadzi długie monologi, prowadzi dialogi, opisuje wydarzenia, mówi siedmiowyrazowymi zdaniami, prawidłowo używa liczby mnogiej czasowników, kontroluje szybkość i natężenie głosu, opowiada historie bez pomocy obrazków, przywołuje doświadczenia w określonej kolejności zdarzeń, prawidłowo wymawia wyrazy (bez dziecinnej artykulacji), pyta o znaczenie abstrakcyjnych słów, poprawnie używa czasu przyszłego i przeszłego, używa zwrotów: wczoraj, jutro, dzisiaj, mówi płynnie .

 

Samodzielność

  • Samodzielnie nalewa z dzbanka napój, smaruje chleb masłem i dżemem używając noża, myje zęby pod nadzorem, myje się i wyciera, ubiera się i rozbiera, nie ufa obcym, prawidłowo posługuje się sztućcami, jest samodzielny w toalecie, oczyszcza nos, patrzy w obie strony przed wejściem na ulicę, pomaga w domowych czynnościach, kładzie się spać bez pomocy, załatwia proste sprawunki, odbiera telefon, przekazuje wiadomości, gra w proste gry planszowe, szczotkuje i czesze włosy.

 

Uspołecznienie

  • Współzawodniczy w zabawie, wykazuje uległość bądź cechy przywódcze, krytykuje innych, okazuje dbałość i sympatię dla innych, respektuje własność i prywatność, wybiera przyjaciół, postępuje zgodnie z oczekiwaniem dorosłego, kontroluje swoje zachowania w miejscach publicznych.

 

Percepcja

  • Rozróżnia różne geometryczne formy, rozróżnia kolory, rozróżnia rytm, rozróżnia rymowane słowa.

 

ZałącznikWielkość
Fakty i mity o 6 latku w szkole.pdf766.26 KB

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer